Pages

24 July 2012

teringin nak mkn ni...

dah berhari2 nak mkn kuih ni..
tak mo beli nak buat sendiri
tapi malangnya tak da acuan..
so misi minggu ini mencari acuan kuih cara..
nak buat kuih cara manis..
sedap..
my hubby fav kuih ni..

sementara tu kita tempek gambar org punya kuih dulu
dgn resepi sekali...

bulan2 posa ni teringat kuih2 yg mak suka masak
sedapnya dpt mkn air tangan mak kan...


BAHAN-BAHAN :

2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
2 biji telur
3 helai daun pandan
Sedikit pewarna hijau
secubit garam

BAHAN INTI KUIH :

Gula secukupnya

CARA MEMASAK :

~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.

~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.

~ Kemudian campur dan masukkan semua gandum, telur & garam , santan ke dalam blender dan kisar semua bahan sehingga sebati . Tapis utk memastikan adunan tidak berketul .

~ Bila adunan siap masukkan ke dalam acuan yang telah dipanaskan , perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.

~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.

~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2.
 
*kredit pic dan resepi untuk blog ni...

1 hugs for me:

norhanim md zain said...

ganti inti gula dgn susu pekat lagi best:-)cuba tengok