meh sini nak coretkan kenangan bersalin puteri bongsu..
2minggu sebelum bersalin dah admit untuk czer sbb mengandung kalini baby sonsang dan ada contraction tapi tiada bukaan...tp last minute doc xnak czer sbb aku kan tak pernah czer ..doc nak buat prosedur ECV (pusingkan baby yg dilakukan oleh doc di dewan bedah)
External cephalic version is a process by which a breech baby can sometimes be turned from buttocks or foot first to head first. External cephalic version(ECV) is a manual procedure that is advocated by national guidelines for breech presentation singleton pregnancy, in order to enable vaginal delivery.
berapa hb ntah p jumpa pakar untuk amik tarikh nak buat ECV tp doc lain plak taknak buat sbb diorg kata risiko..tkut baby pusing semula...memandangjan rahim aku dah luas sbb mengandungkan sikembar..
so doc bg tarikh utk czer pada 16.3.2017.
so menanti la aku dirumah sementara nak sampai ke tarikh czer...tetapi....jumaat 10.3.2017 pagi aku dah rasa sakit yg lain macam...en Suami xda dirumah..kebetulan kena outstation ke Penang.dgn berat hati aku izinkan dia p...
pagi tu just mkn roti canai 2/3 mulut ja dh xlalu nk mkn...minta kakak masak nasi kononya satg nak grg teloq ja nak mkn nasi....kul 11 dah start sakit..pastu start sakit perut nak cirit...aku dah tau dah tu tanda nak bersalin..
aku call kija minta dia mai amik nak p umah mak..nak rehat kat sana..kalau apa2 blh minta abg dee hantar ke HSB..
aku dah siap brg semua....1 lebih mcmtu abg dee smpai...aku mmg nak p uamh mak..kija xmau dia kata jom p spital....aku kata bkn nak bersalin lagi...smpai juga spital dlm kul 1.30 mcmtula...
ensuami aku just maklumkan yg aku otw ke spital...sampai spital terus ke PAC..nasib org tak rami...ms tu dh makin sakit plak..aku terus bg tau yg aku ni songsang...diorg terus isi borang nak bg aku sain..tp ada doc minta buat VE..tgk2 dh 5cm...doc scan tgk bby dah kelaluan untuk bersalin...Ya Allah hanya Allah ja yg tahu ketika itu...selama ni xpernah bby duduk dilaluan yg betul...
Terus diorg siapkan aku..cancel nak sign borang czer...Allah permudahkan urusan aku bersalin kalini....masuk labour room pukul 1.50pm sempat aku minta kakija temankan aku bersalin..sbb en suami xda..kakija maklumkan pd dia yg aku dah nak bersalin..apa lagi terus dia balik time tu jugak..
masuk labour room..tepat 2.15pm terus aku bersalin...lahirlah si puteri yg dinantikan...sebesar 2.82kg..sama besar dgn kakak iris.
tp Allah nak uji sikit..uru lambat keluar..dlm setengah jam br uri keluar dgn bantuan staff nurse..Alhamdulillah..kalau tak keluar jugak doc terpaksa seluk sehingga pangkal lengan untuk keluarkan uri...doc kata uri aku lambat lekang mungkin sbb baby cepat sgt keluar dan jugak dah byk kali bersalin...
Alhamdulillah semua selesai...Tepat jam 6 br aku di transfer ke wad sbb penuh..
keluar labour room terus nampak muka kakija dan en suami....terima ksih kija sebab ada menemani adik..walupun tak sempat masuk teman adik...
dan lahirlah penantian selama 9 bulan oleh semua kakak2nya..
NUR AYRA SAFFIYA BT MOHD SHAHRIL
2.82KG
10.3.2017 (JUMAAT)





0 hugs for me:
Post a Comment