Arini dh hari ke 3 iris chicken pox a.k.a campak..
So far pening jgkla jaga dia...
Siang ok..mlm meragam sgt2...
Gatai la..sakit la semua ada...
me nak share pengalaman menjaga anak kena campak ni...
1.biasanya bb akan demam dan diikuti dgn ruam campak ni..
Tapi kes iris dia tak demam cuma selsema nagn batuk..ni pun antara simptom2..
2.kalau g klinik doc akan bg ubat demam,cream anti viral atau cholomine lotion..
3. Tradisional pulak ubatnya daun semambu..buat mandi daunnya dan ambil pucuk2 ikat buat sapu2 bdn kalau gatal..campak ni kan tak leh garu..so guna daun ni la buat sapu gataltu..
4. Satu lagi. mandi ngan ubat biru- kmnO4( potassium permanganate) leh dpt kat farmasi..masuk satu penutup kacau dgn sebaldi air..air akan bertukar warna pink.
5. Petua satu lg bg mkn sup ayam ngan minum air kelapa..
Cara yg me buat kat iris:
*bgn pagi mandikan dia dgn daun semambu ni...daun ni leh dpt kat tepi jln atau byk kat umah india..me minta tlg adik kwn crkan kat maybank training bangi.rupanya kat putrajaya ni pun ada..kat tmn warisan.
Daun ni kena ramas smpai kuar air hijau..tujuan dia nak kuarkan campak tu ngan bg cepat kering.me blend dlm blender utk dptkan air pastu tapisla...
Dh mandi jgn bilas air tu dn jgn lap..biar kering sendiri..me sapu cholomine lotion tu bg iris tak gatai..jgn pakaikan baju cotton kalau blh kain yg lembut2 mcm sutera tu utk elak dia gatai..tp dh xde me tak pakaikan dia baju..
Pastu bg ubat demam..kalau dia gatai just gosok2 dgn tgn ja atau ikatan daun tu..iris pandai buat sendiri bila dia gatai...
Kesian sgt tgk dia gatai2...
Bila mlm plak sebelum tido sapukan dia cholimine lotion tu byk2...buka aircond kuat skit bg dia sejuk...me ada bg ubat tahan gatai kat dia nama piriton utk bg dia ngatuk dn x gatai...
So far iris punya campak dh kering la skit..hrp cepat sembuh 2-3 arini...
Semoga dgn info yg tak seberapa ini leh jd guideline pd korang kalau anak kena chicken pox ni..



1 hugs for me:
good tips...anas xkene lagi part ni...xtau la cm mana nnt..:)
Post a Comment