Pages

22 March 2014

pengalaman bersalin si kembar..

dah sebulan baru nak update..heheheh..

13.2.2014 (khamis)
appoitment dgn pakar di hospital sultanah bahiyah utk decide mode of delivery..sbb seblm ni scan 1st twin sonsang 2nd melintang..so nak scan tgk kedudukan baby..kalau masih sonsang kena amikndate utk czer..kalau ok kedudukan baby tunggu sakit ler...
pagi tu pas hntr bebudak g sekolah aku ngan en suami g breakfast..aku masih mc..n en somi dia amik cuti nak teman g spital...
masa tu aku dh mmg sakit kat bwh perut..mmg dh xda selera..amik nasi lemak mkn semulut je..amik roti jala..makan secubit ja..mmg dh xda selera..sbb sakit...

dlm kul 11 gerak g spital..kul 1 lebih jumpa doc..doc scan twin dh x sonsang.1st twin dah kebwh sgt2..dan engage..so xakan czer la..aku ckp kat doc yg aku sakit kat area bwh..don minta buat VE..masa di check tu rupanya dh buka 3..doc minta aku admit..since aku sehelai sepinggang aku minta blk dulu..doc kata mai admity ptg pun xpa...
niu
balik beli nasi ingat nak.mkn..tetiba makin sakit plak...aku juz singgah amik.beg ja kat umah..sambil call mak ngan kakak2 aku bgtau kata nak kena admit ptg ni.. dlm hati tuhan ja tau..takutnya nak kena bersalin normal..aku selalu berhrp nak czer..takut la nak normal.. yy
sampai hospital dlm 2.30 terus masuk pac..lalui semua procedur..ada nurse tu baik sgt..pangkat mak2 dah..aku ckp yg aku saakitttt sgt..dab makin kerap..aku minta taknak ke wad..sebab aku tau yg aku akan bersalin jap lagi..
doc senior mai check tgk bukaan dh 4..
diorg terus bawa ke labour room..
aku org yg ke2 bsalin twin aritu..ramai sgt doc yg nak intertain aku bsalin..setelah mcm2 diorg dok godek aku..akhirnya dpt jugak diorg prcah ketuban aku...so lagi kuatla contraction aku...
masa aku nak meneran tu hanya ada sorg doc yg kebetulan lalu nak tgk aku..doc yg ramai2 td hilang xtau kemana..dan ada nurse sorg..aku ckp yg aku nak teran ni..nak tberak..doc kata ok..sakit je teran..di cek bukaan td rupanya dah full..walhal.sebelum pecah ketuban td br 6-7..
sakit je aku teran..ada dlm 2x kot kuarla 1st twin..masa dok trran tu br en somi masuk..1st twin kuar kul 6.10ptg...masa tu ramai sgt dlm bilik aku..doc ada dlm 7-8org..nurse lagi..tykang sorak lagi..fuhhh malu wei..bila 1st twin kuar aku dh xsakit...
diorg pegang perut aku supaya 2nd twin tak pusing2...akundh xsakit lagi..doc semua hairan napa contration dh xda..rupanya diorg lupa yg aku nk 2kantung..diorg xpecah ketuban mana nak sakitnya...bila.dah pecah ketuban trrs sakit...tp yg 2nd ni susah nak kuar...byk kali aku teran..twin kuar kaki dulu..aku mmg dh xda tenaga sesgt..twin lama tersangkut kat kepala..dia kuar lmbt nangis..trrus diorg bw ke nicu...kuar je twin aku trrus lembik..bygkan tenaga aku meneran hanya semulut nasi lemak + scubit roti jala..mmg penatt sgt...
masa doc jait pulak adoiii sakit yg amat..lagi sakit jait dr sakit brranak...
tp semua itu ilang bila tgk si kakak..tp sedih xsempat tgk adik...
si adik dln nicu 3ari...

ITU LA PENGALAMAN MELAHIRKAN SI KEMBAR...DAN SEPANJANG MENGANDUNGKAN SI KEMBAR BYK BETUL KENANGAN YG SENTIASA DAN AKAN TERPAHAT DI DLM DIRI INI...

2 hugs for me:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, wahh comelnya kembar. seram sheila baca kak. Alhamdullilah, selamat keluar twins. teringat anak buah twins sheila tu. hehee tak lama lagi, turn sheila pula ke labour room. doakan kita ya. salam perkenalan, selamat pagi, singgah sambil menabung sini ~~~

Anonymous said...

bila la turn aku nak dpt kembar :p hehehe